Rabu, 15 Oktober 2008

Keli Oh Ikan Keli....

.
so kali ni aku nak bercerita pasal salah activiti yang aku lakukan time aku cuti panjang kat johor hari tu... tiba tiba bila aku duk belek belek gambar dalam phone aku baru aku perasan gambar ikan keli ini...

opss itu ikan keli ok.. bukan berudu... tapi ia kelihatan sama tidak tumpah macam berudu bukan.. hehehe aku pun mula mula ingat apa orang ni buat... ternak berudu apakah.. tapi bila diperhatikan betul betul bila kelihatan sesungut.. ehh betul ke ke itu hanya untuk semut... hemmm misai dia argh apa apa ajhe lahh ni bukan paper BM SPM kan.. hehehhe.... so baru tau ni lah dia ikan keli yang masih kecil...

ha.. ni apa plak.. bapak besar... ini plak spesis keli afrika.. ye ke... tapi aku kurang pasti kenapa namanya diberi sebegitu... heheheh ntah lahh pandai pandailah korang Google nanti.. hehehhe tapi serius beb.. memang besar....

sampai aku ni yang sememangnya minat makan ikan ni pun tiba tiba terpikir andai kata terhidang depan mata aku sebesar itu... hemmm adakah selera aku ada untuk menikmatinya... harus lahh tidak... hehehehhe.... sedang ikan keli bakar seksyen 2 shah alam pun aku akan pilih yang sedang sedang ajhe... hehehhe...

ok lahh lupa plak... actually aku ikut ayah aku.. untuk beli ikan keli khas sebagai santapan lintah belaan nye itu... tu lah kan... lintah ni nak makan ikan keli.... dan kalau nak lebih better kalau dapat sediakan belut... hehehhe.. so follow lahh orang tua aku gi ke tempat ternakan ikan keli ni kat area air hitam...

biasalah kan aku... sempat snap snap gambar... heheheh tapi just guna phone ajhe lahh coz aku terlupa nak bawa camera aku... hehehhe... jadi tak banyak lahh aku dapat snap.... so actually yang kitorang beli yang sederhana...kecil.... tak lah kecil sangat... atleast still lehh bela dalam akuarium gitu kan...

haaa... yang macam ni kitorang beli... tak ingat berapa kilo ye tapi yang aku tau ayah aku bayar rm10 dan balik umah bila masukkan dalam akuarium dapat lahh dalam 22 ekor kot... hemmm banyak gak kan.. hehehhehe... tu lahh... semua untuk santapan lintah belaan ayah aku itu... heheh tapi ada gak time mak aku tangkap dan goreng untuk dimakan.. itu pun kalau aku nak lahh heheeh.....

tapi tulahh kan kenapa ayah aku tak bagi ajhe lintah dia hisap darah keli afrika tu ajhe kan.. harus sebulan tak yah bagi makan... wakkaka dan dan ajhe aku.... tapi tak tau lahh nak masukkan dalam jaring mana lahh kan.. hehehehhe.....

so gitulahh citernye time aku duk follow ayah aku membeli keli untuk santapan Lintahnya.... heheheheheh so stayTuned for next thread... kalau ada lahh kan....

p/s: Tiba tiba rasa nak bela ikan keli dalam kanvas lahh plak.... masyuk ok pulangan nye.... hehehehe....

TakSangkaYe...
.

8 ulasan:

Ruby League... berkata...

apa beza keli africa ngan keli biasa? tak der la warna itam aku tgk.. tapi kalu keli Gelang patah sure kecik2 kan? hehehe...

KeMatZ berkata...

heheheh tu ajhe lah kot ukuran size dia kot... hehehe memang besar sangat... sehingga menakutkan...

Unknown berkata...

besar mana lintah bapak uols tu?
1st time baca pasal bela lintah neh

Tanpa Nama berkata...

kalo ko nak bela ikan keli bg tau aku.. aku nak tumpang setangan..

KeMatZ berkata...

arina.... masih kecik lagi.... tu lahh normally kena tunggu 6 bulan baru lehh jual... tak tau besar mana.... ada yang kata sebesar ibu jari... nanti lahh iols check...

shah.... ko yek yek ajhe.... nak join... hehehehhe... ntahlahh bro... modal tak ada... lah beb.... hehhehe....

romi flizz berkata...

aku ske ikan keli...bab makan la..bela-bela xpandai..tp bukan sume pompuan pndi masak ikan keli..ade tuh geli.haha

KeMatZ berkata...

romie.... betul tu.. aku pun suka gak makan ikan keli.. tiba tiba teringat ikan keli bakar kat medan selera seksyen2.... nyum nyum.....

KELI OH KELI berkata...

pelbagai info menarik ikan keli...
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin