Rabu, 5 November 2008

Kampung Halaman Ku..... Hari 2

.
yo kali ni aku continue memblog dengan bercerita pasal aku di Kampung Halaman ku di hari ke dua.... hehehehhe.... bangun ajhe dari tido selepas aje mandi bagai.... so kitorang pun bersarapan... ya... kami dihidangkan nasi goreng... bersama lauk daging payuh malam tadi yang telah dipanaskan... sambil tu sempat gak aku makan kerak bersama serunding... damm memang sedap....

lupaplak aku nak suruh Wak aku yang perempuan tapaukan untuk aku bawa balik semenanjung... hehehehhe.... then sambil borak borak sama nenek sedara kitorang... WakAna yang lelaki panggil kitorang... nak tau apa dihidangkan untuk aku dan AbgLong aku....

tu diaaaa..... buah terap... damm... memang kitorang nantikan nak nak plak AbgLong aku yang aku rasa dah berapa tahun dia tak pekena buah ni... macam aku atleast selalu balik sabah kan... heheheh so memang kitorang duk mengadap benda tu... hehehehe.... memang best lahh.... rasanya kitorang duk makan 2 biji kot time tu... hehehehe... ni bukan suka... tapi rakus... bak kata AbgLong aku... hehehehe....

so sementara duk menikmati buah terap... kitorang duk bersembang... tup tup Wak aku yang di Tawau sampai... heheheh... matilahh kitorang... coz tak singgah rumah dia pada first day... sure keh guntur... dibuatnya.... hehehe.. sempat lahh kitorang bertapuk jap di atas rumah... bila WakLina suami isteri sampai ajhe.. kedengaran dorang cari kitorang.... mana dorang anak anak tu... bagusan ya... datang senyap senyap.... hehhehe

so turun salam bagai.. sambil gelak gelak... hehehhe kebetulan WakLina ni mai coz ada sedara mara kitorang yang kahwin on that day... hemmm.. sekali lagi aku rasa bertuah pulang kali ni coz dapat lihat wedding cara bangsa ku... yang rasanya lastly aku lihat time aku form 4 kot... 1997.... time tu sepupu aku yang kahwin.. anak WakLina aku ni lahh.. anak dia pun dah 3 dah skrang... hehehhe...

so kitorang pun bersiap lahh ke majlis perkahwinan... sampai sampai kebetulan pengantin belum di arak lagi.. so sempat lahh aku lihat adat yang dijalankan.. but aku masih lagi ingat beberapa acara yang diadakan... heheheh... gambar diatas tu merupakan pelamin mereka... heheheh.....

kehadiran tetamu memang ramai.. dan actually mereka semua menunggu perarakan pengantin ni... kira walaupun dorang dah menikmati jamuan yang disediakan.. mereka akan still stay menunggu event perarakan pengantin ini... hehehhe..

so aku ngan AbgLong aku sempat lahh jumpa another sorang sepupu kitorang yang kebetulan time tu menjadi antara orang kuat untuk majlis tu.. hehehe siapa lagi kalau bukan si Muzaman.. actually majlis tu.. merupakan family sebelah isteri dia.. so dia kenalah turun menolong...

hemm around kul 1 mcam tu lahh... pengantin lelaki pun mula bertandang ke rumah pengantin wanita.... look pakaian pengantin lelaki... hemmm memang unik.. ini lahh dia cara perkahwinan or pakaian kahwin bangsaku.... hehehhehe....

tiba tiba aku teringin plak nak pakai.. tapi Mak aku pernah pesan.. kalau nak pakai boleh.. but.. mesti pasangan nye sebangsa... oh man... mana mau cari... tapi jawapan aku... ada aku kisah.. janji aku nak pakai.. akan ku import WakAna yang perempuan untuk membawa pakaian tersebut... coz Wak aku ni.. mak andam... hehehhe....


ya... bila pengantin telah bersatu... rasanya ada satu adat yang dorang lakukan.. tapi aku tak sempat nak snap gambar... iaitu cuci kaki pengantin... but aku tak sure lahh pengantin lelaki ke perempuan... ehehehhe.... nanti lahh aku tanya tanya balik... hehehe...

hemmm... dan ketika pengantin ni sudah bersama... mereka akan dibawa berarak untuk beberapa meter lahhh kan.... dan sebelum mereka gerak.. satu lagi adat yang aku rasa sama ngan wedding kat johor.. iaitu kalau di johor doraang buang candy kan... untuk budak budak.... but di sini.... kitorang lempar duit syiling... nahhh.. apalagi.. kerebutan lahh semua....

hemmm cuba perhatikan gambar di atas ni... actually aku nak focus on plastik kuning yang dikepit ngan tebu tu... sepanjang pearakan pengantin tu... ada dua orang pembawa benda ni.... nak tau apa dalam plastic kuning tu... hemm ayam panggang....bukan ayam goreng ok... kalau ayam goreg sure IPIN pun suka... wakakka...

ayam tu akan dibawa bersama.. dan tiba masa nya aku direbut oleh orang ramai... so siapa yang hebat dia lahh dapat... but aku respect pada pembawa ayam ni.. coz atleast dia tak lari lahh... macam pernah aku nengok before this... tak silap aku time tu aku form2 kot... pembawa ni siap dia yang lari.. so dia lahh yang dapat... cit... ntah apa apa ntah....

hemm... tu dia gambar pengantin yang dibawa bearak.. dan ada satu lagi benda yang ni memang first time aku lihat... dan bila aku borak ngan wak wak aku... dorang kata ni pun baru ajhe buat... hehehe... kira dorang mempelbagaikan tradisi.... nak tau apa... kain ela yang untuk baju perempuan tu.. mean kain 4 meter tu... akan dibentang... then pengantin akan jalan keatas kain tu... lepas pengantin lalu ajhe.. kain tu akan direbut oleh mereka yang inginkan....

woo man.... benda ni memang baru.... beb... macam ni time aku nak try lahh change.... buang syiling tu.. aku nak buang pendrive.... hehehhe... rebut ayam goreng tu... aku nak tukar... rebut hamperr.... heheheh... dan yang kain ela tu... tukar lahh... rebut toto... boleh wakakkaka... dan dan ajhe aku.... ni....

so settle ajhe majlis... kitorang duk berehat jap.. duk lahh berborak ngan makcik pakcik aku semua..... kebetulan PakAdi dan MakAdi pun ada sama... so sama sama lahh duk bersembang... si MakAzwa sepupu kitorang pun ada gak.... so bersembanglahh...

semua yang hadir pun dah ramai yang beransur pulang.. manakala majlis diteruskan untuk ahli keluarga ajhe.. dimana majlis berzanji pun diadakan... habis ajhe majlis berzanji.. kitorang pun pulang ke rumah untuk berehat.... hehehhehe...

so bila dirumah... aku agak bosan sikit... heheh kebetulan plak WakLina nak berehat sebelum bertolak pulang ke Tawau... so apa lagi.. aku pinjam kereta Wak ku itu.. dan ajak AbgLong aku ronda kampung kitorang tu... hehehhe... dan satu tempat yang Abg Long aku nak gi ialah Sekolah rendah dia... tak silap dia sekolah kat sini time dia darjah 3 kot... hehehhe...

hehehe sempat dia bergambar depan pintu sekolah... heheheh Sekolah Kebangsaan Batu 6 1/2, Jalan Segama Lahad Datu.... hehehhe... so sambil tu aku ingat nak bawa AbgLong aku ziarah kuburan.... kubur arwah Nenek aku sebelah Ayah aku... tapi oleh kerana keadaan jalan tak mengizinkan.. so kitorang batalkan niat tu... but sempat gak aku bawa AbgLong aku ziarah kubur Arwah atuk dan nenek sebelah Mak aku... dan kali ni Alhamdulillah... aku tak sukar untuk mencari kubur Arwah atuk dan nenek aku....

settle ajhe ziarah kuburan... kitorang pun balik... hehehe... lihat WakLina yang lelaki masih lagi tidur... so kitorang pun just duk berborak ngan pakcik dan makcik aku.... sambil tu WakAna yang perempuan panggil aku untuk merasa Ayam panggang pengantin...

hemmm... dap nyer... tu lahh tak payah susah susah nak berebut... WakAna aku yang perempuan siap dapat lagi... coz diakan mak andam... heheheh dahlah dapat Ayam Panggang ngan pulut kuning lagi.. apa lagiii.. so aku bedal lahhh... sempat gak aku merasa satu lagi menu aku lupa lahh nama nye... Nasi apa ntah.. but dia masak ngan kelapa... katanya hidangan tu hanya untuk pengantin ajhe... tapi makandam pun dapat... so.. dapatlah aku merasa... sedap gak dimakan bersama serunding.... heheheh

so around kul 3.30 macam tu... kitorang pun gerak lahh ke Tawau.. rumah WakLina plak... kira berakhirlah sudah percutian kitorang di Kampung halaman kitorang Kampung Cocos Batu 6 Jalan Segama Lahad Datu.....

so nantikan lahh next thread... hari terakhir aku di Kampung Halaman ku... kali ni di Tawau pula.... tapi tak ada citer sangat... coz kali ni aku benar benar pulang kampung... untuk membawa misi menemani AbgLong aku untuk pulang ke kampung halaman yang dah hampir 20tahun dia tinggalkan... heheheh...

so stayTuned ok....

TakSangkaYe...
.

4 ulasan:

Gidong berkata...

Wah d Lahad Datu ni hehehe KK tak singgah ke huahahaa .. so Kemat plak bila nak sanding ni ?

KeMatZ berkata...

gidong.... KK aku tak singgah lahh coz vacation hanya lahad datu and tawau... lagi pun KK nda ada sedara ba... pasal sanding... nantilahhh maybe lagi 3 or 5 tahun... ni tengah buat research dulu.... heheheheh

sukahati berkata...

wooo...payuh tuh rusa ek? haruslah ko tak masuk batu belah....dh dpt mkn daging rusa :p

KeMatZ berkata...

sue... batu belah... apa tu aku tak paham... hehehehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin