Ahad, 9 November 2008

Buah Terap or Buah Tarap

.
ok kali ni aku nak sharing ngan korang pasal topic kali ni.... tapi kenapa aku agak confuse dengan namanya.... bukan apa.. sebab setahu aku nama buah ni memang buah Terap... tapi ada member aku yang duk di KK mengatakanya namanya buah Tarap... so aku pun try lahh google kan.. ya... memang kedua dua term ni ada... so ada sesetengah orang panggil buah Terap dan sesetengah panggil buah Tarap tapi apa apa pun ianya tentap sama...

heheheh... lagi sekali aku try cari saintifik dia nyer term so aku jumpa ini nama nye... Artocarpus... kalau korang tak caya.. try google nama tu... sure dia akan tunjuk pasal detail buah terap ni... ehehehhe.... aku lebih gemar panggil buah terap coz dari kecik aku telah kenal buah ni dengan nama buah Terap.. so peduli apa orang nak panggil Buah Tarap ke apa... hehehe.....

so gambar atas ni.. aku snap time buah terap ni mula mula nak berputik... heheheh sure time aku snap ni Wak aku pelik apalahh aku duk buat bawah pokok ngan camera bagai.. rupanya ya... coz AbgLong aku cakap memang Wak aku bertanya pasal gelagat aku.. heheheh...

hemm ni plak aku tak tau lahh kan selepas berapa lama dia berubah macam ni heheheh sebab bukan aku buat research pun sangat benda ni.. just snap gambar pada bentuk yang unik ajhe pada satu pokok buah terap ni.... hehehehe...

dua gambar atas ni... memang aku mushkil... tak tau peringkat apa... siap berkedut bagaikan.. nak kata rosak ke.. or maybe kurang vitamin ke.. aku pun kurang pasti.. atau ianya memang akan berbetuk begitu bila sampai satu tahap dia begitu.. ntahlahh aku pun kurang pasti.. tapi aku suka nengok reka bentuk dia... heheheh...

ya.. yang atas ni kira dah nak mula matang lahhh kan.. kira tunggu nak gugur ajhe... atau disunting ehh apa plak disunting... diambil lahh kot or dipetik oleh owner pada tanaman ni... hehehehe... ye ke.. ke tunggu dia gugur macam nangka... ntah aku kurang pasti bab ni.. nanti aku try rogger kat pakcik aku... lupa plak tanya hari tu... hehehhe... tapi rasanya dipetik kot..

ya.. yang atas ni yang telah diambil... dan diperam atau disimpan selama sehari sebelum kita menikmati kan... so aku rasa dipetik kot coz kena simpan lagi bagai kan... kalau jatuh sendiri sure dia lehh makan terus... hehehehe... apa apa ajhe lahh....

gambar atas ni... menunjukkan buah terap yang dah boleh dimakan.. lihat senang ajhe nak kupasnye... sebab kulitnya memang lembut... dan ulasnya akan melekat pada batang.... dan kita just ambil dan kemudian makan.... heheheh..

hemmm memang putih... dan kelihatan manis... dan menyelerakan... ehehehhe aku masih lagi teringat kenikmatan makan buah terap... damm.. lazat....

look... aku cakap kan ulas dia melekat pada batang.... kira kalau dikupas habis semua kulitnya ianya akan kelihatan seperti ini... heheheheh.... memang menyelerakan pada mereka yang sememangnya hantu pada buah terap ni....

ya... kulit dia lembut beb... heheheh aku ada dengar citer.. kulit yang bahagian dalam ni ada gak orang masak... dijadikan sayur bagai.. hehehe tapi kalau dihidangkan untuk aku.. memang sorry to say lahh aku akan jawab.. saya tak makan... heheheh... tak tau apa rasanya.. ye ke aku ni... heheheh...

atas ni ialahh biji biji buah terap yang boleh dijadikan benih kalau kita ingin tanam pokon buah terap... heheheh.. dan aku ada bawa balik biji buah terap ni.. untuk ditanam di kebun kat kluang sana.. tak tau lahh AbangLong aku tu ingat ke tak.. dah tanam ke belum... hehehehe.....

so gitulahh citernya.. pada mereka yang tak pernah tau pasal buah ini... kalau anda ke sabah.. try lahh cari... kalau ada nasib ada lahh dijual di pasar pasar... kalau di KK rasanya area pasar philipines tu ada kot... heheheheh... sebab last time aku pernah nampak kat situ... heheheeheh.... time tu lahh member aku kata buah Tarap... heheheheh....

oklahh gitu lah citernya.... so stayTuned.. for next thread...

TakSangkaYe..
.

4 ulasan:

sukahati berkata...

aku tak penah kenal buah ini

KeMatZ berkata...

hehehe.... ya.. sebab rasanya buah ni jarang didapati di semenanjung... hemmmm... nanti lahh kalau ianya jadi or dapat tumbuh di kebun aku kat kluang tu... nanti aku post kat ko... heheheh....

nhanania berkata...

uii mcm alien

ijal berkata...

orang kelabit di sarawak sebut buah tarap.. kat kedah nama padang terap diambil sempena pokok terap.. dekat kolam air panas batang kali ada pokok ni, tapi isinya nipis..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin