Sabtu, 1 September 2012

Coretan Raya Di Negeri Bawah Bayu 2012

.
kembali memblogkan diri ... kali ni nak sharing kira coretan raya ku baru baru ni ... seperti diarahkan oleh bigbos aku ... this year terpaksalah aku beraya di kampung halaman di Negeri Bawah Bayu di Balung Tawau :D

arahan ni telah dikeluarkan awal ... so tiada masalah untuk aku mencari tiket flight pulang ... if last minute arahan dikeluarkan memang aku beraya sendirian lahh lagi seperti yang berlaku pada 2 tahun lepas ... perhhh sedihhhh :(

so flight aku around kul 6.30 pagi ... so around kul 3.30 pagi aku dah tercegat kat LCCT buat checking bagai ... ialahh walaupun dah buat web checking tapi kena mai awal untuk drob bagasi .. coz aku ada bawa bagasi kali ni ... kalau mai lambat memang jenuhhh lahh kan :-SS

tuuu dia ... 3 bag ... actually ada satu lagi bag laptop yang aku tengah sandang so aku tak snap pun gambar bag tu ... hahahah jarang sekali aku bawa bag banyak andai aku pulang ke Sabah ... tapi kalau pulang dari Sabah ye ... if aku mai 1 bag ... ada kemungkinan aku mai balik KL dengan 2 or 3 bag ... choii sangat :P

flight aku kali ni aku beli ... dari KL ke KotaKinabalu .. coz time tu aku buat pengiraan dari KL direct terus Tawau agak mahal compare dengan KL - KotaKinabalu - Tawau :P so dari KL ke KK aku naik AirAsia ... then dari KK ke Tawau aku gedik gedik nak naik MASWings ... ok tutup kisah ini ... coz aku akan buat entry khas pasal MASwings ni ... so stayTuned nanti yek ... :-/

actually aku pulang 2 hari sebelum raya ... jadi aku berkesempatan lahh bersahur dan berbuka puasa berasa orang tercinta ... :D makanan tak perlu ceritalah bila aku the only one anak yang pulang ... so tak perlu berebut hahahah ... menu berbuka memang khas untuk aku sorang ;))

bila citer pasal raya ... nothing sangat nak cerita ... seperti biasa gi sembahyang raya ... dan Alhamdulillah kali ni sembahyang raya diadakan di Surau yang baru didirikan ... so tak lah jauh sangat nak gerak gi Solat Raya ... bila citer pasal surau baru ni ada plak citernya ... tapi malas aku nak ambil port ... ntahapapantah ... :|

bila citer pasal menu ... well my1stMasterCheff haruslah menyediakan menu wajib kitorang time berhari raya ... Ketupat Pulut dan Ayam Masak Merah ... perhhh memang lazat ... dan yang best kali ni aku tak perlu berebut dengan adik beradik aku serta anak buah aku ... [
tapi tak best plak x der aktiviti ni hahahaha :-SS ]

ditambah plak ... kali ni abah aku pun turut menyediakan Nasi Minyak air tangan dia ... perhh ni menu kalau kat SouthParkz ... memang antara menu yang sentiasa ditanya oleh member member yang mai datang beraya ... sebelum masuk rumah aku time raya [ raya pertama jer ada menu ni :) ] dialog yang aku akan dengar ...

"
Eh !! Uncle buat Nasi Minyak tak ?"

hahahah memang Nostalgia sangat ... :D

itu citer pasal menu ... citer pasal lain ... well bila dah beraya di Sabah ni ... antara yang aku rasa tak best ... bila ketiadaan adik beradik aku dan anak anak buah aku ... ialahh aku the only one jer ... so sessi salam raya pun ala ala bosan ... coz aku jer yang salam ngan parent aku ... :(

aku .. tak ada pun orang salam ... sedehhhh tapi anda untung juga ... tak perlu aku keluarkan duit raya ... hahahah coz aku nyer concept this year kalau nak duit raya ... kena salam cium tangan dulu ... hahahaha [
open tu anak anak sahaja ye ... anak anak ikan tidak dilayan =)) ]

tapi kalau citer pasal kehadiran orang mai beraya ... wow kat sini memang jauh beza dengan kalau beraya di SouthParkz ... serius kalau kat SouthParkz ... aku rasa raya pertama jer kot meriah kot ada orang mai ... 2nd raya kitorang plak kluar beraya ...

tapi di Sabah ... sepanjang 10 hari aku kat sana ... hari hari ada tetamu ... perhhh ramainya sedara maraku ... ada yang aku baru first time jumpa pun ada ... :P 2 hari jer lahh tak ada orang mai ... itupun sebab kitorang duk kluar beraya di Lahad Datu ...

on 2nd raya ... ziara kuburan ... dan gi beraya beberapa rumah anak buah ayah aku a.k.a sepupu aku ... raya ke7 plak ada kondangan plak kat rumah WakAna ... dorang buat kenduri sambut menantu ...

so time time macam ni memang best lahh ... bila berjumpa dengan sepupu sepupu aku kan ... memang riuh lahhh ... dan paling aku seronok bukan seronok kenapa sebab atleast dapat mengubat sikit hati aku yang rasa tak seronok ketiadaan adik beradik sendiri ... bila anak anak WakLina semua hadir mai rumah kitorang ... so kalau team ni lagi lahhh key guntur semua ... hahahahaha =))

tapi memang serius ... kehadiran sedara mara yang memang hampir setiap hari membuatkan ko rasa perhhh tengahhh sedap sedap rehat ala ala si MERAH kat bawah ni ... tup tup ko kelam kabut duk prepared buat apa yang patut ... hahahaha =))


citer pada MERAH ... merah merupakan kucing yang dibela oleh parent aku ... perhh dia punya aktif dan manja ... memang tak bleh blahhh ... pagi pagi jer dia dah mula terkam betis ko kalau kluar jer dari bilik aku ... choii memang kalau ko tak sedar tup tup memang ko nak sepak jer ... hahahaha :P

paling tak bleh blah ... bila dia pantang nengok aku layan tv sambil baring baring ... confirmed dia melompat duk atas perut aku ... dia budget perut aku tilam vonno ke apa ... ;))

ehhh ... motip aku up gambar ayamrost masakan mak aku ni ... hahaha ni sajhe jer lahh nak citer ... actually menu ni merupakan menu pembuka dan penutup aku di sana ... hahahahahahaha memang puas ok ... tapi tu lahh kalau My1stMasterChef yang buat tak lehh lawan lahhh ... tapi dont worry ... kalau aku di semenanjung teringin bangat ... my2ndMasterChef tetap ada ... hehehehe :D

tulahhh citernya coretan raya aku di Negeri Bawah Bayu ... dari Tawau ke Lahad Datu ... cuma this time no Sandakan ... tapi ok juga bahh aku tak beraya di sana ... kalau tak mesti aku rasa tak best bila dengar cerita cerita yang adakalanya membuatkan aku senang jahhh mau bagi kaki sama mereka ... abaikan cerita itu ...:P

cuba nengok bagasi aku time aku nak balik ... memang seperti aku bilang kan ... tak pernah nyer satu ... ambik balik tetap maintain 3 bag ... nasib lepas 20 kg ... aku pun sengal balik boleh beli just 20 kg hahahaha ... dan paling tak best time balik ... boleh plak delay ... delay kalau 30 minit tak apa ... ni satu jam ... aku pun tak tau kenapa ... maybe tak nak bagi aku balik kot ... :P

bila citer pasal ciri ciri tak nak bagi aku balik ... boleh plak di hari terakhir aku kat Balung tu ... UMobile ada line ... hambikkk kat airport full bar ok ... nasib ... so time delay diisi dengan duk chit chat bagai ... hahahah tapi memang unsangkerable lahhh ... kat Balung tu leh dapat line ...

tapi time roaming pun still ok lagi ... kalau nak compare roaming time di bandar Tawau ... maybe sebab Balung dekat ngan Airport kot ... maybe ... Airport Balung katakan ... [
matilahh kalau si NoraJoey baca statement aku ni hahahaha =)) ]

so gitulahhh sedikit sebanyak coretan sepanjang aku bercuti beraya di rumah parent aku di Balung Tawau Sabah ... so nak tau what the next entry ... as usual stayTuned for next entry dari aku ok ... ;)

*
time raya di kampung halaman aku memang tidak dapat mengelak dari soalan soalan cepumas yang akan aku jawab dengan senyuman sahaja :)

TakSangkaYer ... :-t
.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin