Sabtu, 7 April 2012

Siri Jejalan 2012 Pulau Mahsuri - Mangrove Tour

.
kembali memblogkan diri ... continue cerita di Pulau Langkawi ... ;) so on second day kitorang dah decide nak amik package yang banyak disediakan di Pantai Chenang sana ... heheheh Mangrove Tour .. :D

well idea pun from Hadek yang kata looks nice if kitorang gi berMangrove ni nengok gua gua bagai ... so ON JAH ... seorang bayar rm90 then tunggu agent yang akan guide kitorang ke kawasan mangrove or di KILIM Geoforest Park ...

around kul 9 pagi kot kitorang dah berkumpul depan resort yang si Hadek duduk ... then terus shoot ke tempat Mangrove ni .... aku kurang pasti kul berapa ye kitorang ngam sampai coz kena gi ke Pekan Kuah pickup another person yang join this package ...

sampai jer relax jap ... then dengar taklimat sedikit then naik bot yang telah disediakan ... so bermulalahh Mangrove Tour kami ... :P

first place yang dorang bawa kitorang ialah kat tekong ni ... duk tunjuk kitorang ikan pari yang jinak ... belangkas ... dan beberapa jenis ikan yang ada dalam sangkar dorang ... huhuhu dan yang paling best akhirnya di sini aku jumpa Archer Fish ... yang dari dulu aku cari since jumpa ikan ni kat Zoo Singapore .. heheheh :P

dah cukup time ... kitorang pun sambung our tour ... duk nengok bukit yang ada tanda nama KILIM GEOFOREST PARK ... then terus menujuk Pulau Anak Tikus ... wallawehhh adakah kat situ banyak anak tikus :-SS

bila sampai sini ... tak ada pun anak tikus bagai ... heheheh cuma rasanya nama pulau ni biasalah diberikan sempena rupa bentuk pulau tu kot ala ala Anak Tikus ... heheheh katanya kat sini banyak terdapat kulit kulit siput yang dah lebih dari 5000 tahun lamanya ... wallawehhh ye ker ... hehehehe :P

selesai layan pulau anak tikus ... kitorang meneruskan tour ke Gua Langsir ... haaa yang ni plak ... serius aku mula mula bila bertanya kenapa nama dia Pulau Langsir ... brother bot tu kata biasalahh Malaysia biasanya nama tempat diambil berdasarkan kejadian yang berlaku ... :-/

so aku mula mula ingat ... wallawehh sini ada langsir terbakar ker ... sekali time kitorang jelajah mendaki menurun anak tangga bagai ... baru tour guide kata nama diberi kerana dulu dulu kat situ ada Langsuir ... wallawehhh dan dorang kata bunyi orang utara sebut Langsiakk macam tu tu jadi Langsir ... :-SS

settle Pulau Langsuir tu ... kitorang terus menuju ke Gua Cherita ... apa cerita yang ada kat sini ... then tour guide pun duk cerita yang kononnya kat dalam gua ni lahh ditempatkan or disembunyikan seorang puteri cina yang telah diculik oleh raja rome then garuda telah menculik puteri ni dari sebuah lubang yang ada dalam gua ni ....

ok aku kurang pasti pasal cerita ni ... but ianya umpama cerita ala ala MERONGMAHAWANGSA lahhh ... hehehhe tak pun korang try google ... maybe ada lebih detail pasal ni ... hahahah sempat gak aku posse baring kat tempat tido puteri tu ... kot kot fefeeling puteri tu akan mai dalam mimpi aku nanti ... choii :P

selesai jer Gua Cherita ... makan time ... makan memang dah ada dalam package ... so tak yah nak risau ... cuma if korang teringin nak order menu lain ... korang boleh order sendiri ... tapi price sendiri mau ingatlahhh ... if tak silap aku lahh satu kg seratus hinggit .... ngiarrkkk :-SS

selesai makan ... time for mandi manda ... so depa bawa ke Tanjung Rhu yang tempat memang agak tak ada orang sangat ... brother drop kitorang and bagi kitorang around sejam untuk mandi manda ... :P

tapi yang mandi manda ... hanya aku ngan si Khai jer ... choii padahal pada awalnya aku ingat couple dari Korea ni beria nak mandi coz dah siap tuala bagai ... kitorang ni memang kosong ok ... mai macam tu jerlahh ... sampai laut terus terjun .... cuma si Hadek dia memang dah set nak fefeeling ikan duyung jer katanya ... =))

selesai mandi ... kitorang dibawa plak layan burung burung helang makan ... so brother bot kitorang duk sediakan makanan yang dah siap sedia dan dilempar ke laut tu .... so bermula lahh sekor sekor burung helang mai grab makanan dorang ... perhhh best benar pengalaman ni heheheheh :P

then dah settle beri makanan ... kitorang pun meneruskan tour dengan mengxplore kawasan bakau yang ada ... time ni memang fefeeling BUNOHAN sangat ok ... hahahhaha cuma si khai dia tak feel sangat lahh katanya setakat bakau ni ... belakang rumah dia ada ... choiii

then our tour meneruskan dengan menuju ke last destination ... Gua Kelawar ... ohhh ini memang tak leh nak snap gambar ... coz flash tak dibenarkan ... jadi kitorang posse kat luar luar jer lahhh ... hahahahahah :P

selesai jer semua tour tu ... then kitorang kembali ke pengkalan ... untuk naik van pulang ke resort .... then sampai resort lepak sebentar hilangkan penat ... tetiba aku rasa kepala aku pening semacam ... jadi aku memerlukan rehat ... jadi nak tahu apa cerita seterusnya ... as usual stayTuned for next entry dari iols ok ;)

*
tak pasal pasal kena amik UPHAMOL untuk melegakan kesakitan kepala aku itu :(

TakSangkaYer ... :-t
.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin