Rabu, 27 Julai 2011

kisah di bumi kenyalang ep1

.
citer pasal jalan jalan cuti cuti aku ngan housemate aku si Khai ... pagi tu jer ... kitorang bangun ... terus siap siap nak xplore bandar kuching ni ... mana tak nya member aku yang berada kat kuching si Dida and Rafiz kedua duanya pulang ke semenanjung untuk bercuti .... sungguh wrong timing aku ni mai ke kuching ... :|

si Iza plak on that day kena shift siang plak ... so tak leh kacau ... but dia promise nak bawak jejalan on malam nanti ... so no big deal ... so finally aku decide tu terjah jer mana yang aku and maybe si Khai tau pasal bandar kuching ni :P


mula mulanya konon nak cari kedai nak breakfast ... tapi entah macam mana boleh plak bertemu dengan member si Khai ... yang kebetulan mai bercuti berdua bersama kawannya dari Johor ... so senang citer kitorang bergabung berempat menexplore bandar kuching ni .... :P

so first thing yang kitorang lakukan ialah ... duk mencari port kek lapis sarawak yang glamour gitu ... apa yang kitorang tau ianya terletak di seberang sana di Kg Boyan .. so ni adalah pengalaman naik sampan untuk ke seberang ... cool ok :D


hemmm price tambang nak naik sampan ni plak bukan mahal mana pun just 50sen ... perhhh boleh nyanyi lagu Esah 50 sen ok nak naik sampan ni untuk ke seberang ... hahahah :P sampai ajhe seberang ... kami pun usha usha kedai kedai yang ada ... so mula mula jenguk kedai Mira Cake House ... memang time tu biru mata hitamku dibuatnya melihat pelbagai jenis kek lapis ...

time ni gak ko duk isi perut kau yang belum breakfast dengan duk ngap testing nyer kek lapis ... macam macam jenis adalah ... paling glamour kononnya AWAN NANO ... maybe sebab sempena lagu Hafiz AF kot .... hehehehe :P

time tu aku memang tak plan nak membeli lagi ... just orang kata usha usha jer dulu ... then sambil sambil jenguk kedai lain ... sempat gak bertanya ada lagi tak kedai kek lapis lain yang top ... so ada lah yang suggest ke Dayang Salhah ... so bergerak lahh menuju ke sana ...

serius ... di sini lagi lahh heaven ok ... macam macam rasa ada ... ko nak apa ... oreo ... blueberry .... cheese ... puncak kasih ... nur kasih .... pandan ... cokelat semua macam macam ada ... memang lagi bertambah blur ko nak pilih mana .. @-)

time ni member si khai ... si Hassan ngan Cikgu ... terus decide membeli kerana di Dayang Salhah ni ada perkhidmatan delivery ... so depa malas nak pikir pikir so depa terus jer beli and minta dihantar ke hotel ... aku ngan khai .. still maitain untuk tidak membeli ... tapi kitorang just beli satu jer yang harga rm5 untuk sajhe bekalan di hotel gitu ... :P

dah selesai mejelajah xplore pasal kek lapis ... kitorang pun kembali semua ke seberang water front ... untuk jejalan melihat apa yang ada di area town ... mujurlahh hotel dengan ngan town ... so leh jalan kaki jer ... :)

entah macam kitorang singgah membuat lawatan sambil belajar ... wahh gituuu kebetulan di area situ ada sebuah muzium cina ... so masuk jer ... lagipun free apa ada hal ... :P so layanlahh sejarah sejarah cina ... perhhh agak menarik gak .... antara yang aku suka senarai family name ... tapi aku tak sure apa yang tertulis ... coz on tulisan depa kan ... maybe ada antaranya tu ... Tan ... Lim ... Wong ... Gan ... and lain lain ... :)

dah puas layan muzium ... jejalan tepi sungai ... snap snap gambar .... and adatime nye duk relax hilangkan lelah dengan pekena air berkabonat ... hemmmmm

finally ntah macam mana ... plan si Cikgu mau cari baju sarawak ... so ... jejalan masuk on kedai ... terus terlekat ... maka bermula lahhh aktiviti shopping ... dammed ... dah macam makcik makcik dah kekdahnya .... aku time tu blur nak beli apa ... just usha usha FM jer ... tapi bila nengok si Cikgu and Hassan serta Khai ni duk borong kain and baju ... finally ngan aku aku terjebak ... :P

so ada lahh beberapa jenis kain yang aku beli untuk family aku ... bila dah selesai shopping ... kitorang decide nak singgah hotel kitorang jap ... untuk letak barang ... seperti aku mention ... Tune Hotel memang dekat .... so tak ada masalah nak balik singgah jap letak barang .... :D

so bila dah balik singgah barang ... relax jap ... tup tup sempat lahh terelelap dalam setengah jam ... hahahhaha .... so gitulah citer buat episode pertama ni ... so as usual stayTuned for next episode pasal entry kisah di bumi kenyalang ni ok ... ;)

TakSangkaYer ... :-t
.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin