Ahad, 20 Mac 2011

menonton Teater Short Eyes

.
last week on wednesday .... aku halfday ... coz aku ke KLIA untuk hantar orang tersayang yang ingin pulang ke negeri bawah bayu sehingga bulan puasa nanti ... erkkk sampai bulan puasa dorang balik ... ni yang gigih try google tix fly balik sana if ada murah murah untuk lepaking di rumah sana .... :P

ok dah bila aku halfday .... urusan KLIA pun dah settle around kul 5 aku dah kat umah dahh ... so tengah surfing suddengly terperasan plak event Teater Short Eyes ... dan kebetulan malam tu FULL DRESS REHEARSAL ... and aku pun ala ala tiada plan kan ... coz if aku kerja kemungkinan aku stayback hari tu ... :)

so mencari partner untuk gi layan ... and finally si Dean join aku ... so jumpa kat Studio Actors atas Lot 10 .... dammed ... time nak ke sana ... 45minits ok aku stuck just kat federal dari sunway ke PJ ... apakah ... terus ikut jalan lain menuju pusat bandar damansara sana and finally tak sampai 15minit aku dapat sampai kat area parking Sungai Wang ... [
aku memang tak tau nak masuk celah mana kalau park area LOT 10 :P]


sampai si Dean dah ada .. beli tix .. and around kul 8.30 malam ... pementasan pun dimulakan ...actually teater ni kali kedua dorang pentaskan ... and last year dorang pernah pentaskan tapi bukan kat Studio Actors .. rasanya kat studio area PJ ... dan time tu aku memang tak sempat nak gi layan akibat kerja yang banyak .... :(

so bermulanya pementasan beberapa actor aku macam kenal dan biasa nengok antaranya ofcoz lahh si Fared Ayam [mamat yang invite aku mai nengok teater ni], bro Nam Ron yang berganding bahu mengarah Short Eyes, selain Zahiril Adzim yang pada aku dapat menarik minat aweks aweks or follower beliau untuk hadir layan teater ni walaupun aku rasa depa bukan minat teater pun ... tapi tak apa .... mana tau lepas layan ni terus minatkan ;))

selain dari 3 actor tu turut menjayakan pementasan kali ini Taiyuddin, Eyzendy, Xavier Fong dan Khairil yang biasa aku tonton pementasan mereka .... but 2 yang baru aku rasa aku nengok ialah Kharunadzwan dan Naque .... maybe aku termissed or aku tak perasan ... but yang lain tu memang dah biasa nengok ....dan ada aku dengar suara si Amerul if tak silap dengar lahhh time Warden panggil nama tanya sel mana .... :)

apa yang aku difahamkan actually Short Eyes ni dilakonkan or dipentaskan semua berdasarkan citer or drama Short Eyes yang pada tahun 1974 di luar negara ... dan kali ini Fared & Nam Ron cuba untuk mementaskannyer dalam bahasa melayu .... if aku tak silap lahh .... :)

so setelah menonton .. apa yang aku boleh katakan .... mereka ni memang berjaya membawa watak watak mereka semua .... selute lahh seluruh team work Short Eyes ni .... well aku rasa tidak rugi untuk aku spent time aku mai redah jammed untuk layan pementasan ini ok.... serius talk :-B

kalau ditanya dari segi bahasa ... sememangnya totaly out dan offcoz kalau ditayangkan di televisyen sememangnya tidak lepas ok ... dan if ada yang bawah umur nak mai tonton pun rasanya tidak begitu digalakkan ... dan aku rasa memang ada pun had umur untuk menonton teater ni .... :P

oh if kalian ingin tau apa actually yang dorang nak cuba sampaikan ialah .. kehidupan dalam Sel Penjara diantara beberapa puak .... dan actually more tentang kehidupan di dunia ini ... dari segi kasih sayang, agama, keganasan, kepercayaan, dadah dan macam macam lagi ... so kira ada juga lahh pengajaran yang kita leh pelajari ...

so pada aku ... CONGRATULATION diucapkan pada team RUMAH ANAK TEATER dan pada Fared and Nam Rom kerana telah berjaya mementaskan sebuah pementasan yang berkesan ... di harap pementasan ini dapat diDVDkan agar aku dapat jadikan ianya antara koleksi peribadi ku ;))

bila citer pasa DVD time tu aku sempat gak .. grab 2 dvd yang dijual di pintu masuk Studio Actors ... yup tu dia ... GEDEBE dan Banduan Akhir Di Sel Akhir kedua duanye diarah oleh saudara Nam Rom .... nengoklahh if aku ada masa or idea akan aku cuba citer sikit apa kisahnye pasal 2 DVD tersebut .... :D

so gitulah ... kira puas gak lahh benda yang aku termissed last year kali ni dapat juga aku gi tonton .... dan aku rasa cukup puas hati ... gitulahh kekdahnyer citer entry aku kali ini ... as usual stayTuned for next entry dari aku ... ;)

TakSangkaYer .. :-t
.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin