Rabu, 26 Januari 2011

Last Day di Negeri Bawah Bayu & What Tha Sepilok

.
what the title of entry daaa ..... last day ... hahahha ... ok ... kali ni aku nak citer pasal my last day kat Negeri Bawah Bayu .... so flight kitorang around kul 8.20 malam ... from Sandakan to LCCT ..... dalam jadual kitorang ada masa lagi untuk meronda di bandar sandakan .....:P


memandangkan aku sememangnya teringin nak pekena nasi kuning .... ialahh biasa if aku turun Sandakan aku akan ajak abah aku pi pekena nasi kuning kat bandar Sandakan aku tak berapa ingat restoran apa nama dia ... if not mistaken Restoran Hidayah kot .... but pagi tu .... tercapai juga hajat aku bila kebetulan sepupu aku memang ada meniaga Nasi Kuning so kitorang order ajhe and deliver kat umah heheheh :P

sememangnya menyelerakan .... but aku rasa my mom buat lagi best kot ... dont worry cuti raya cina ni insyaALLAH aku akan propose untuk mak aku sediakan pada breakfast kitorang .... hehehehhe ;)

bila dah selesai breakfast ... barang semua dah settle masuk dalam kereta ... kitorang pun berangkat gerak ke bandar Sandakan ... well from Kg Cenderamata ni take around 2 jam lebih gak .... nasib jalan dah OK ... if tidak mau lagi lama ... :P

so time on the way kitorang dah set dah ... mau singgah Sepilok .... ok serius talk lahh kan ... walaupun aku ni dah nak masuk 3 series but ... serius aku memang tak pernah pi Sepilok ni .... from cakap sepupu kitorang kat LD if mau gi nengok kitorang kena make sure lehh sampai before 11pagi ..... so kitorang pun plan baik punya .... sampai around 1030pagi .... but rupanya salah timing dah ....

rupanya kul 10 pagi dah ...... and another one round kul 3 petang .... so finally kitorang decide untuk mai semula kul 3 petang .... seperti dalam schedule yang ditetapkan oleh our big bos .... now time makan tengah hari kat umah sepupu aku kat kuaters polis Sandakan ....

sampai umah Kak Dayang ... everything dah tersedia .... time for lunch .... ok ... ketam and other seafood sememangnyer menarik minat kitorang ..... seperti biasalah ... sambil makan .... duk sembang .... well .... macam mcam topic disembangkan .... tup tup nengok jam dah kul 1.30ptg .... aku ngan abang aku dah tanya each other apa cer ... Sepilok jom ..... and kitorang bersiap nak gerak .... parent aku tak join so aku ngan abang aku nyer family jer .... gi ....

sampai around 2.30ptg ... oklahhh beli tiket bagai ... semua ... around kul 2.45 ptg kitorang dah masuk ... and mulakan perjalanan di dalam hutan sepilok tu ....

tapi .... sayang seribu kali sayang ..... aku tak ada apa yang aku leh katakan melainkan ...... SUCKS ...... serius Upset giler ...... memang rasa tak berbaloi ok ...

ok .... kenapa aku rasa tak berbaloi ... nak kata tiket mahal ... ok rm5 untuk dewasa ... and budak budak kena rm2 .... plus if ada kamera kitorang kena rm10 per camera ... ok ... lehh accept lagi .... tapi yang menyakitkan hati ..... ialah ..... bila hanya 3 ekor orang utan sajhe yang kitorang nampak ..... boleh ....

selebihnyer korang layan kera kera jer .... what tha hell ..... aku duk imagine lahhh aku dapat nengok atleast more than 15 ekor orang utan yang akan keluar duk makan makanan yang disediakan ...... ialah nama pun Sepilok kan ... if orang kita say Sepilok orang akan cakap pasal orang utan .... tapi apa yang aku nampak macam tempat Kera jer .... dammed ..... macam ni baik aku gi nengok orang utan kat zoo ... lagi besar orang utan dia .... ialah if setakat 3 ekor jer ....

ko imagine duk mai menunggu bukan mai lama .... sebab bukan sharp pun kul 3 depa semua kluar makan ...... tup tup tunggu punya tunggu 3 ekor ... itu pun amik makanan then cabut coz takut ngan kera kera yang mai sama berebut makanan ..... choiiii ..... kesian sungguh pada tourist yang mai dan tunggu tup tup nan hadoo .... dah lah dorang kena bayar sampai rm30 gilo mahal ..... serius SUCKS .....


dan paling aku tak bleh blah .... bila aku nampak board ni .... what the Fuck .... ko ingat kitorang masuk library ke .... ok fine if kitorang bising maybe akan menakutkan orang orang utan tu .... but ... why not korang explain time kitorang beli tiket ... especially yang bawa anak kecil .... faham faham jer lahh kan budak .... bila dah kawasan lapang mula lahh happy semacam ... kena mai meragam apa nak buat kan .....

ini tidak ... duit amik .... lepas tu suka hati nak suruh orang senyap bagai .... so memandangkan malas nak panjangkan issue abang aku bawa keluar si MD .... then cara penjaga menegur supaya senyap pun macam kurang adab plak .... serius bikin malu ..... :(

ntahlahh ..... apalah nasib ... but if korang tanya aku .... sini satu satu tempat yang aku tak berapa nak recommend korang untuk mai ... serius buang masa ...... dah lah ko just leh mai time kul 10 pagi dan 3 petang .... time lain ... aku tak tau apa jadi kat tempat ni .... sadis sangat ... macam tak ada idea macam mana nak tarik perhatian pelancong kan ..... aku yang plan nak beli FM Sepilok pun terus cancel ... sebab tempat ni membuatkan aku UPSET sangat ......:(

so selesai buang masa kat tempat yang nan hadoo ni ... kitorang duk pusing pusing jer ... and finally terus pulang ke umah KakDayang untuk pickup parent kitorang untuk ke umah another sepupu kitorang .... umah AbgPoplin .... kat sini pula dinner katanya ... hahahha menu sama juga ... but the special menu is ikan bakar .... nyummieee.....

dah settle mengisi perut ... around kul 6 gitu kitorang dah bersiap untuk ke Airport Sandakan ... untuk penerbangan pulang ke Kuala Lumpur ..... and finally sampai kat LCCT around 11.30 malam ..... parent aku ... abangNgah aku yang mai pickup dari SouthParkz .... abangUda aku plak dorang beli tiket bas balik Ipoh terus ....

aku .... aku tunggu 3 orang hotchicks amik aku .... perhh bila pergi aku dihantar oleh 2 orang balik 3 orang tu yang pickup ... dasyat .... lepak makan jap kat area subang and then hantar pulang 3 hotchicks tu ... then aku pun pulang ke pangkal jalan ... sampai around kul 2 pagi ... dammed....

pagi tu kena kerja ..... nak EL tak leh ... coz aku dah plan nak EL on fridaynyer ... hahahha so kena lahh kerja .... gitulahhh kekdahnyer citer pasal Family Trip ke Sabah kali ni ..... offcoz seronok bangat ..... paling best ... aku tak sangka aku leh drive from Tawau - Lahad Datu - Kota Kinabalu - Sandakan ...... cool kan ...

another things aku lehh jadi tour guide tak bertauliah ..... banyak juga tempat yang aku bawa family aku gi ..... dan kali ni hampir semua missi aku ngan Kak Fara tercapai .... cuma satu jer lahhh missi yang tak berjaya ... Buah Terap ... coz belum musim .... sedih ...... :(

insyaALLAH .... next time aku nak turun lagi ke Negeri Bawah Bayu ni dan nak gi xplore tempat yang aku tak pernah gi lagi .... antaranya maybe pulau ke kan .... mana tau ... gua gua yang ada kat sana ... actually banyak ... cuma ialah masa tu yang tak mengizinkan .... but dont worry apa ada hal .... kenderaan dah ada kat sana .... tinggal set time jer bila mau pergi .... rite :P

so as usual ... stayTuned for next entry .... ok ;)

TakSangkaYer ...:-t
.

4 ulasan:

Kopi Susu berkata...

bila sebut sepilok je aku akan imagine org utan yg byk n bergayut2..cz kan mmg tempat durang kat c2, tp unsangkarable bila aku baca post ko yg ni...mmg hempehh..... lau stakat kera2 tu blkg umah aku byk..... hehehehehe....at list aku tau la...sepilok xble dimasukan dlm list tempt2 utk di lawat...:D

KeMatZ berkata...

kan .... kalau setakat kera kera tu ... ko gi jer lahh kat mana mana universiti .... even UM pun sure ko lehh jumpa .....

serius .... jangan pergi sebab membazir masa kau ... baik ko spend time ko ke tempat lain ...

aku pun nyesal ... tau macam ni better aku bawa abang aku tu meronda bandar Sandakan .....

MY berkata...

Salam...

exactly.. waktu I g dlm 4 ekor ja.. ingatkan banyak.. My mum lak, x abis ngomel sket ja.. Tapi ok la kt tiket rm5 .. emm..camera tue mmg tension la.. semua tmpt kena rm10 .. huhuhu..

KeMatZ berkata...

itulahh .... nasib rm5 .... but kesian pada tourist .... rm30 ok .... imagine nengok seekor orang untuk harga rm10 ..... what tha .....

serius ...... upset ...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin