Jumaat, 7 Ogos 2009

Lorong Blues.......

.
baru baru ni... aku berkesempatan mengisi masa aku dengan melayan persembahan teater arahan Ibu Fauziah Nawi... Lorog Blues... yang dipersembahkan dari 24 Julai dan akan berakhir pada 7 Ogos 2009...

hemm.. so.. aku dapat tahu pasal lorong blues ni... hasil invitation or dengan kata lain... suggest dari one of member yang aku kenal pun di Facebook.. yang mengatakan pasal teater ni... kebetulan.. before this aku ada layan teater Cinta Yang Tercanai... so mamat tu suggest aku untuk tonton teater ni...

so bila aku duk google.. nak tau pasal teater ni... rupa rupanya ni adalah kali kedua dipertontonkan... coz before this pada tahun 2007 kalau tak silap aku lahh.. pernah ditontonkan... so aku pun sajhe ajak si Sue... rakan aku yang selalu menemani aku kalau duk berhibur untuk kategori hiburan seperti puisi jalanan... teater... dan persembahan akustika..... heheheh..

so finally on rabu lepas bersamaan 5 ogos... aku ngan Sue decide mahu menonton.... so ke DBP lahh kami di malam hari.....

erkkk... atas ni bukan lorong blues... ok... itu lorong kubur hemmm... sajhe ajhe aku snap.... time kitorang menuju ke DBP dari car park.. coz look rare ajhe time tu.. rare ke.. tak kan.. rasanya kalau kita boleh posse kat situ... mesti lagi unik... dan dan ajhe aku ni... ok jangan melalut...

so sampai DBP aku ngan Sue agak blur.. and tak tau kat mana Stor Teater DBP... walaupun ada nampak one group tengah duk lepak makan... maybe tu semua crew Lorong Blues kot... sebab time tu baru kul 8.10malam....

kebetulan aku kenal sorang ni... Fared Ayam... aku kenal dia.. dia tak kenal aku... coz aku pernah saksikan dia menyampaikan puisi dia kat pekan frinjan baru baru ni.. so sajhe ajhe aku tegur dia... and bertanyakan mana tempat teater ni...

rupa rupanya Fared Ayam and the geng tengah berlatih untuk teater dorang akan datang... project KoKen volume 2.... so nampak lahh beberapa pelakon yang tengah berlatih... macam Dira... dan ada satu mamat dalam citer GADOH.... siapa nama dia aku lupa.... tp bukan ZA.. mahupun Amerul... abaikan...

so... aku ngan sue pun ke tempat kaunter tiket.... then kitorang pun dapatkan tiket.... ops.. rupanya start kul 9mlm.. silap plak... coz kitorang sangkakan kul 8.30mlm... so duk lah melepak kitorang kat area situ.. sambil usha budak budak KoKen berlatih... apa tak ada gambar ke...?? memang tak ada lahh.. karang ada yang kata aku duk.. jadi paparazi and sewaktu dengan karang.... hahahha..

kemudian.. lepak depan stor.. oh.. ni rupanya stor dia... sambil duk lepak baca artikel artikel lepas dalam buku skrap... teringat zaman belajar sekolah rendah dulu.. ada buku skrap bagai.. hehehhe... so around kul 9 malam... pintu dibuka... dan pementasan pun bermula...

so aku sempat lahh snap beberapa gambar... sebagai kenangan menonton teater ini... walaupun aku dalam keadaan focus kat persembahan teater ni....

hemmm... so.. apa komen aku tentang teater ini... aku puas hati... memang puas... sampaikan si Sue yang sebelum ni begitu upset kerana risau teater ni tak sekuat mana... akibat sentap ngan teater Mahsuri pun puas hati.....

ya teater ini penuh isi.... menceritakan sebuah lorong yang mempunyai cerita tersendiri.... dan dalam cerita itu pula... ada macam macam cerita.... dan ianya sememangnya satu rialiti yang berlaku di dunia ini dan bukannya sebuah fantasi mahupun citer dongeng turun temurun dari nenek moyang kita....

kisah penagih dadah... kisah seorang anak haram yang mencari ibu kandungnya.... kisah seorang yang mempunyai kecelaruan identiti... seorang yang mempunyai kisah silam apabila kehormatannya diragut oleh bapanya sendiri sehingga dia benci pada lelaki... seorang yang inginkan kebahagian tetapi tidak menjanjikan apa apa... dan kisah seorang yang ingin kehidupan yang senang sehingga sanggup meninggalkan suami dan anaknya....

wow... complete pelbagai cerita dalam sebuah lorong saja kan... memang pada aku cukup puas hati dengan persembahan teater ini... dan barisan pelakon walaupun bukan lah nama nama besar (tapi tak tau lahh kalau dalam dunia teater...) yang biasanya akan berjaya menarik minat penonton untuk hadir menonton teater ini... sememangnya berbakat besar.... dan dapat memainkan peranan masing masing...

selute pada korang semua..... ops lupa... muzik dan lagu yang mengiringi teater ini pun begitu syahdu dan membuatkan semakin kusyuk melayan persembahan ini... tahniah pada Iryanda Mulia Ramly dengan muzik yang berkesan.... ini kalau ada jual CD mau aku rembat satu sebagai simpanan aku... wakakkaka... serius beb.. layan lagu lagu dalam persembahan ni...

so... apa lagi yang dapat aku ulaskan aku puas hati.... cuma ialah... masa pementasan ni terlalu sekejap... tak sampai sejam... maybe aku terlalu kusyuk kot.... hahaha sampai sedar sedar habis.. and nengok jam dah hampir sejam berlalu..... sampai snap gambar pun tak banyak... sebab kusyuk layan persembahan ni.. bolehh....

tapi malam tu punya persembahan tak sangka gak aku.. ada yang aku kenal turut serta layan persembahan kali ni.. antaranya si Haziq AF4... dia ni pada Lorong Blues pementasan pertama dia ni memang terlibat... mean antara line up teater ni... selain tu... Fared Ayam and Faisal Mustafa pun turut sama nonton ok... so itu yang aku kenal lahh.. hehhe.. yang lain aku tak kenal... selain Ibu Fauziah.. heheh....

so gitulahh kesudahan citer Lorong Blues.... sekali lagi aku kata aku memang puas hati... heheh so kalau korang mau nengok apa lagi.. aku rasa ini malam... malam terakhir.... 7 Ogos... last pementasan.. memang rugi kalau korang ni minat teater tak gi layan Lorong Blues...

oklahh.. aku pun no idea dah nak merapu apa... so stayTuned.. for next storyMorry dari HampehDotCom.....

* serius ok.. if ada compilasi lagu yang didendangkan dalam pementasan teater ni harus aku rembat...... ada tak rasanya...????

TakSangkaYe...
.

1 ulasan:

Macam Bosan berkata...

mcm bosan je..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin