Jumaat, 10 Julai 2009

Intan Yang Tercanai....

.
hemmmm.. tadi aku baru ajhe selesai menonton another one teater yang bertajuk Intan Yang Tercanai.... yang as usual aku kalau bab bab teater... event akustik or puisi ni bagai.. normally aku akan gi bersama si SueSukahati... so setelah janji... planning semua bagai.. finally kitorang sampai gak kat dewan bahasa pustaka...

ya... sesampai di dbp beli lahh tiket... bagai... hemm not bad.. ramai gak yang mai kali... dan aku lihat ada gak rombongan dari sekolah... coz mereka semua seragam memakai baju asrama macam tu... wahhh... so lepak lepak.. menunggu pintu dewan dibuka... around 8.45malam.. pintu pun dibuka... so berebut rebut lahh semua masuk umpama mahu berebut jongkong emas....

hahahha... maklumlahh free seat katanya.. harus berebut untuk mendapat seat terbaikkan... seperti biasa... dalam event macam ni.. korang lehh kelihatan... gelagat tanpa segan silu... beria nak masuk awal bagai... hehehhe.. teringat aku ala ala berebut nak naik bas waktu belajar dahulu.... erkkk apa kaitan citer bas dengan ini teater.... so abaikan...

ya... kali ni aku ngan sue.. duk depan sekali.. ala ala first row... sebelah kiri mengadap stage... opss.. lupa... konsep pentas teater kali ni agak unik... kalau korang perhatikan stage... dah macam nengok runaway American Next Top Model pun ada... i mean runaway fashion show... so kiri kanan ada seat.....

coz... pementasan teater ni... bukan saja tertumpu pada stage tengah... coz mereka ada yang akan muncul dari belakang penonton... mahupun dari tepi... so... kita kena alert dari mana pelakon ni muncul.... hehehehhe....

opss.. aku ni beria citer stage bagai... tapi sinopsis teater ni pasal apa aku tak ada plak citerkan... erkkk... macam mana nak cakap ye... hehehe... oklahhh citer dia ni.. lebih kurang pasal... Keperibadian Ungku Anis... watak utama.. yang mulia.... sehingga seorang kawannya yang berlainan agama amat mengkagumi si Anis ini...

selain itu juga teater ini juga menceritakan Ungku Anis yang hilang dalam peristiwa Terowong Al-Mu'aysam yang mengorbankan 1426 jemaah haji pada tahun 1996 kalau tak silap aku... so kehilangan Ungku Anis ini membuatkan Daniel kawan Ungku Anis yang telah pun memeluk agama Islam ke Mekkah untuk mencari sahabat yang sangat dikasihinya itu...

hemmm lebih kurang macam tu lahh citer dia... tu pun aku duk nengok dalam buku yang dorang bagi... heheheh... so kalau korang nak tahu macam mana pementasan ni dilangsungkan... masih ada masa lagi untuk korang pergi menonton di Dewan Bahasa dan Pustaka.... coz event ni sampai hari Ahad.. so mean Ahad last day lahhh... hehehhe...

hemmm.. teater ni dipentaskan selamat around 1jam 40minit macam tu lahhh... lagu yang didendangkan not bad... membuatkan kitorang terfikir mana nak dapatkan cd teater ni... erkkk adake dorang buat cd.... ehehhehe... tapi serius kalau ada sure aku angkat... hahaha..

bila teater tamat... biasalahhh sessi possing bagai... dan sempat lahh kitorang bergambar ngan 2 orang tunggak utama teater ni... iaitu.... Kak Ogy dan si manis yang memegang watak Ungku Intan Anis... Mardiana Alwi.... ehehhe...

settle bergambar bagai.. apa lagi.. balik lahhh.. wakakaka... so gitulahhh bagi aku... pada mata aku yang duk melayan teater ni... kira... puas hati juga lahh.... ada pengajaran yang boleh kita pelajari dari teater ni.... hemmm bak kata kata dalam teater ni... JIKA MUSTAHIL PADA TERSURAT... CARI PULA YANG TERSIRAT.....

so pada korang yang memeng gemar teater.. memang aku suggest korang gi... common... just tinggal 3 hari ajhe teater ni ditayangkan... jumaat.. sabtu dan ahad.... apa lagi... gi lahh rm21.50 ajhe seorang... hehehhehe... ok...

so stayTuned.. for next topic yang akan aku sharing buat kalian yang sudi buka blog aku yang hampeh sangat ni... penulisan pun ntah apa apa ntah.... wakkaka.. so layankan ajhe....

TakSangkaYe...
.

3 ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin